Print Friendly, PDF & Email

Remark: The coun­try men­tio­ned in bra­ckets with each publi­ca­ti­on is
the coun­try of data that were used or the coun­try which the paper was adressed
to. 


  • Sor­ted by rever­se Date:
    • Pil­vi Tor­s­ti: “Peace-loving and simi­lar”. Youth and Histo­ry — an
      Explo­ra­ti­ve Stu­dy of the His­to­ri­cal Thin­king of Ado­le­s­cents in Bosnia-Hercegovina.
      Hel­sin­ki: Uni­ver­si­ty of Hel­sin­ki. Depart­ment of Histo­ry. 9/​2000; 208 pp.
    • Last­ruc­ci, Emi­lio (2000): La for­ma­zio­ne del pen­sie­ro sto­ri­co. Mila­no, Paravia.
    • Last­ruc­ci, Emi­lio (2000): “Aspet­ti edu­ca­ti­vi del­la cosci­en­za sto­ri­ca”. In: Il Muli­no,
      n. 1; pp. 126 – 136.
    • Last­ruc­ci, Emi­lio (1999): “Il Nove­cen­to a scuo­la.” In: Cri­ti­ca mar­xis­ta, n. 1 – 2;
      pp. 87 – 96.
    • Last­ruc­ci, Emi­lio (1999): “La cosci­en­za sto­ri­ca dei gio­va­ni: ques­tio­ni socio-educative.”
      In Scuo­la demo­cra­ti­ca, n. 1 – 2;, pp. 189 – 213.
    • Bra­gi
      Gud­munds­son and Gun­nar
      Karls­son
      (1999): (Ice­land): Aes­ka og saga, Uni­ver­si­ty of Ice­land Press, Vol. 15,  series Stu­dia historica
    • Shif­ra
      Sagy
      , Emda
      Orr
      , Dan
      Bar-On
        (1999): (Isra­el) Indi­vi­dua­lism and coll­ec­ti­vism in Israe­li socie­ty: Com­pa­ring reli­gious and secu­lar high-school stu­dents. Human Rela­ti­ons, 52. p. 327 – 348
    • Syl­wia Willberg
      , Richard Lynn (1999): (Ger­ma­ny /​ Pol­and) Sex dif­fe­ren­ces in historical
      know­ledge and school gra­des: a 26 nati­on stu­dy, in: Per­so­na­li­ty And Individual
      Dif­fe­ren­ces 27, p.1221 – 1229
    • Bor­ries, Bodo von (1999):
      (Ger­ma­ny) Geschlechts­spe­zi­fi­sches Geschichts­be­wußt­sein und koedukativer
      Geschichts­un­ter­richt, in: Arnold, Udo u.a. (Hrsg.): Sta­tio­nen eines Hochschullebens.
      Fest­schrift für Annet­te Kuhn zum 65. Geburts­tag; Dort­mund (Edi­ti­on
      Ebers­bach) 1999, p. 89 – 111
    • Bor­ries, Bodo von (1999):
      (Ger­ma­ny) Nicht län­ger Mit­tel der Abgren­zung. Gewan­del­te Funktionen
      his­to­ri­scher Sinn­bil­dung in Ein­wan­de­rungs­ge­sell­schaf­ten, in: Frankfurter
      Rund­schau, 16.3. 1999, 8
    • José
      Macha­do Pais
      (1999): (Por­tu­gal) Con­sciên­cia Histórica
      e Ident­i­da­de — Os Jovens Por­tru­gue­ses num Con­tex­to Euro­peu (His­to­ri­cal
      Con­scious­ness and Iden­ti­ty — Por­tu­gue­se Young Peo­p­le in a Euro­pean Context) 
      SEJ/​CELTA, Lisboa
    • José
      Macha­do Pais
      (1999): (Por­tu­gal) Uma Euro­pa aber­ta ao multiculturalismo?
      Ati­tu­des dos jovens euro­peus peran­te os imi­gran­tes, Revis­ta da USP (Uni­ver­si­da­de
      de S. Pau­lo), S. Pau­lo (Bra­zil)
    • Bor­ries, Bodo von (1999) (Ger­ma­ny)
      Bodo v.: “YOUTH and HISTORY” 1995 — ein euro­päi­scher Kulturvergleich
      zum jugend­li­chen  Geschichts­be­wußt­sein, in: Europäische
      Geschichts­kul­tur im 21. Jahr­hun­dert; Bonn (Haus der Geschich­te der Bundesrepublik
      Deutschland)/ Belin (Nico­lai), p. 193 – 207. Eng­li­sche Übersetzung:
      “YOUTH and HISTORY” 1995 — a Euro­pean Cul­tu­ral Com­pa­ri­son of Young People’s
      His­to­ri­cal Con­scious­ness, in: The Cul­tu­re of Euro­pean Histo­ry in he 21st
      Cen­tu­ry; Bonn (Haus der Geschich­te der Bun­des­re­pu­blik Deutschland)/Berlin
      (Nico­lai), p 179 – 192.
    • Bor­ries, Bodo von (unter Mitarbeit
      von Kör­ber, Andre­as, Baeck, Oli­ver, Kin­der­va­ter, Ange­la) (1999): (Ger­ma­ny)
      Jugend und Geschich­te. Ein euro­päi­scher Kul­tur­ver­gleich aus deutscher
      Sicht, Opla­den: Leske+Budrich (Rei­he: Schu­le und Gesell­schaft 21)
    • Kir­ke­ei­de, Nor­mann (1999): (Nor­way) Driv­kraft for historieskaping,
      In: Ber­gens Tid­ende (based on an inter­view with Magne
      Ang­vik
      )
    • Ang­vik, Magne; Niel­sen,
      Vagn Oluf
      (red.)
      (1999): (Nor­way, Fin­land, Swe­den, Denmark,
      Island)
      Ung­dom og his­to­rie i Nor­den, Fag­bok­for­la­get Norway
    • Han­sen, Lho Hel­le and Ber­tel­sen, Anja (1999): (Den­mark) Pust
      in: Aktuelt (News­pa­per, based on an inter­view with Vagn
      Oluf Niel­sen
      )
    • Sogaard, Soren (1999): (Den­mark) Hvad skal vi med fortiden
      Ber­lings­ke Tid­ende (Nes­w­pa­per, based on an inter­view with Vagn
      Oluf Niel­sen
      )
    • Niel­sen, Vagn Oluf (1999): (Den­mark)
      Ung­dom og His­to­rie i Dan­mark in: Indblik, Danish radio, P1 (based on an
      inter­view with Vagn Oluf Niel­sen)
    • Niel­sen, Vagn Oluf (1999): (Den­mark)
      Unges inter­es­se for his­to­rie: Nut­id og action in: Sam­vir­ke, p. 101 – 106
    • Bor­ries, Bodo von (1999):
      (Ger­ma­ny) A Cross-Cul­tu­ral Com­pa­ri­son of Stu­dents’ Con­cepts of Europe,
      in: CYRCE (Ed.).: Inter­cul­tu­ral Recon­s­truc­tion: Trends and Challenges;
      Berlin/​New York (de Gruy­ter) 1999, p. 33 – 50 ( Euro­pean Year­book on Youth
      Poli­cy and Rese­arch 2)
    • Last­ruc­ci, Emi­lio (1998): “Gli ado­le­s­cen­ti euro­pei e la sto­ria: pri­mi risul­ta­ti di una
      gran­de inda­gine com­pa­ra­ti­va.” In Cad­mo, VI, n. 17 – 18; pp. 63 – 84.
    • Bor­ries, Bodo von (1998):
      (Ger­ma­ny) Zum his­to­risch-poli­ti­schen Bewußt­sein der europäischen
      Jugend — Kul­tur­ver­glei­chen­de Befun­de von YOUTH and HISTORY 1995, in: Payerl,
      Eva (Hrsg.): Jugend­ko­ope­ra­tio­nen in Mit­tel­eu­ro­pa; Wien (IDM Insti­tut für
      den Donau­raum und Mit­tel­eu­ro­pa) 1998, p. 48 – 66, 128 – 137 ( Rei­he: Studien
      des Insti­tu­tes für den Donau­raum und Mit­tel­eu­ro­pa 19
    • José
      Macha­do Pais
      (1998): (Portugal)Los ras­gos más importantes
      de la socie­dad euro­pea y la situ­ación de los
    • jóve­nes en ella, Revis­ta SINITE, Revis­ta de Pedagogía
      Reli­gio­sa, vol. XXXIX, nr.118, Madrid, 1998, pp. 211 – 238.

    • Nem­chi­nov V.,Tseni­na I (1998): (Rus­sia
      Socia­liza­ti­on and Indi­vi­dua­liza­ti­on in Sha­ping His­to­ri­cal Consciousness.
      Eva­lua­ti­on of Empi­ri­cal Stu­dies of Teen­agers’ Psy­cho­lo­gy, In: The World
      of Psy­cho­lo­gy,  Moscow-Woro­nezh  No 1
    • Mik­kel­sen, Mor­ten (1998): (Den­mark) Euro­pas unge mangler
      his­to­risk bevidsthed in: Kris­te­ligt Dag­blad, (News­pa­per, based on an interview
      with Vagn Oluf Niel­sen)
    • Aho­nen, Sirk­ka (1998): (Fin­land)
      His­to­ria­ton suku­pol­vi? His­to­ri­an vas­ta­a­not­to ja his­to­ri­al­li­sen identiteetin
      raken­tu­mi­nen 1990-luvun nuori­son kes­kuudes­sa (No-Histo­ry Gene­ra­ti­on? Reception
      of histo­ry and con­s­truc­tion of his­to­ri­cal iden­ti­ty among young peo­p­le in
      1990’s) Suo­men His­to­ri­al­li­nen Seu­ra, His­to­ri­al­li­sia tut­ki­muk­sia 202
    • Niel­sen, Vagn Oluf (1998): (Den­mark)
      Ung­dom og his­to­rie i Dan­mark Dan­marks Lærerhøjskole
    • Bor­ries, Bodo von (1998):
      (Ger­ma­ny) Repre­sen­ta­ti­on and Under­stan­ding of Histo­ry In: Voss,
      J.F. and Car­re­te­ro, M. (Eds.): Lera­ning and Reaso­ning in Histo­ry, London,
      Woburn
    • Wah­kers, Allan (1998): (Den­mark) The stu­dents know Hitler
      very well In: BERLINKSKE TIDENDE
    • Bor­ries, Bodo von (1998):
      (Ger­ma­ny) His­to­ri­sche Pro­jekt­ar­beit im Ver­gleich der Methodenkonzepte.
      In: B. Schö­ne­mann; et al. (ed.): Geschichts­be­wußt­sein und Methoden
      his­to­ri­schen Ler­nens, Wein­heim 1996, pp. 276 – 306.
    • Bor­ries, Bodo von (1998):
      (Ger­ma­ny) For­schungs­pro­ble­me einer Theo­rie des Geschichtsbewußtseins.
      Am Bei­spiel einer Stu­die zum empi­ri­schen Kul­tur­ver­gleich; Jörn Rüsen
      zum 60. Geburts­tag In: Blan­ke, Horst Wal­ter u.a. (Hrsg.): Dimen­sio­nen der
      His­to­rik. Geschichts­theo­rie, Wis­sen­schafts­ge­schich­te und Geschichtskultur
      heu­te; Köln (Böhlau), p. 239 – 152.
    • Bor­ries, Bodo von (1998):
      (Ger­ma­ny) Erwei­ter­te litaui­sche Über­set­zung: Paaug­li istorijos
      supra­ti­mas ir poli­tin s nuost­a­tos Ryt ir Vakar Euro­po­je: pavyz­dys demokratija.
      1994 – 1995 met empi­ri­nio tyri­mo­rezul­ta­tai ir pro­ble­mos In: Becher, Ursula
      A. J. u.a. (Hrsg.): Isto­rio­gra­fi­ja ir atvi­ra visuo­men (Geschichts­wis­sen­schaft
      und offe­ne Gesell­schaft); Vil­ni­us (Vil­ni­aus uni­ver­si­te­tas) , p. 208 – 241.
    • Doo­ren, Jos van & Dycke, H.
      van
      (1998): (Bel­gi­um) The His­to­ri­cal Con­sciouss­ness of European
      Stu­dents. Pio­nee­ring work by the Youth & Histo­ry Pro­ject. In: Information
       — Mit­tei­lun­gen — Com­mu­ni­ca­ti­ons, Vol 19, no. 2, p.134 – 141
    • Bor­ries, Bodo von (1998):
      (Ger­ma­ny) Jugend­li­che Geschichts­vor­stel­lun­gen und Politikeinstellungen
      im euro­päi­schen Ost-West-Ver­gleich: Das Bei­spiel Demo­kra­tie. In: Geschichte
      in Wis­sen­schaft und Unter­richt, 49 Jg., p. 208 – 222
    • HDB (1998): (Bel­gi­um) Geschie­de­nis moet waar­den aanleren.
      IN: De Standaard.
    • Caja­ni, Lui­gi (1998): (Ita­ly)
      Tra pas­sa­to e futu­ro. Una inchies­ta sul­la cosci­en­za sto­ri­ca Biblioteca
      di Sto­ria moder­na e con­tem­po­ra­nea, Roma, pp. 68 — 93
    • HDB (1998): (Bel­gi­um) Geschie­de­nis is niet leuk. In: De Standaard.
    • Bor­ries, Bodo von (1998):
      (Ger­ma­ny) Land­kar­te his­to­risch-poli­ti­scher Men­ta­li­tä­ten der
      euro­päi­schen Jugend? In: Jahr­buch Arbeit — Bil­dung — Kul­tur, hrsg.
      vom For­schungs­in­sti­tut für Arbei­ter­bil­dung 15/​16, 1997/​98, 27 – 55.
    • Bor­ries, Bodo von (1998):
      (Ger­ma­ny) Zie­le, For­men und Ergeb­nis­se des Geschichts­ler­nens Jugendlicher
      im euro­päi­schen Ver­gleich. Zu YOUTH and HISTORY 1994/​95 In: Geschichte,
      Poli­tik und ihre Didak­tik, 26. Jg., p. 7 – 21
    • Barsch­dorff, Signe (1998):
      (Ger­ma­ny) Is histo­ry tea­ching up to date? (Intro­duc­tion) In: Leeuw-Roord,
      Joke van der (Ed.): The Sta­te of Histo­ry Edu­ca­ti­on in Euro­pe. Challenges
      and Impli­ca­ti­ons of the “Youth and History”-Survey; Ham­burg (edi­ti­on Kör­ber-Stif­tung),
      p. 77 – 92
    • Barsch­dorff, Signe (1998):
      (Ger­ma­ny) Final Remarks: Reac­tions of the Ham­burg Ana­ly­sis Group
      on the con­fe­rence and its out­co­mes In: Lee­uw-Roord, Joke van der (Ed.):
      The Sta­te of Histo­ry Edu­ca­ti­on in Euro­pe. Chal­lenges and Impli­ca­ti­ons of
      the “Youth and History”-Survey; Ham­burg (edi­ti­on Kör­ber-Stif­tung),
      p. 195 – 203
    • Bor­ries, Bodo von (1998):
      (Ger­ma­ny) What were we loo­king for and what did we find? Interesting
      Hypo­the­ses, Methods and Results of the Youth and Histo­ry Sur­vey In: Leeuw-Roord,
      Joke van der (Ed.): The Sta­te of Histo­ry Edu­ca­ti­on in Euro­pe. Challenges
      and Impli­ca­ti­ons of the “Youth and History”-Survey; Ham­burg (edi­ti­on Kör­ber-Stif­tung)
      , p. 15 – 51
    • Bor­ries, Bodo von (1998):
      (Ger­ma­ny) Do Tea­chers and Stu­dents attend the same Les­sons? In:
      Lee­uw-Roord, Joke van der (Ed.): The Sta­te of Histo­ry Edu­ca­ti­on in Europe.
      Chal­lenges and Impli­ca­ti­ons of the “Youth and History”-Survey; Hamburg
      (edi­ti­on Kör­ber-Stif­tung)
      , p. 103 – 118
    • Bor­ries, Bodo von and Baeck,
      Oli­ver
      (1998): (Ger­ma­ny) Are Tea­chers able and wil­ling to
      inno­va­te the Tea­ching and Lear­ning of Histo­ry? In: Lee­uw-Roord, Joke van
      der (Ed.): The Sta­te of Histo­ry Edu­ca­ti­on in Euro­pe. Chal­lenges and Implications
      of the “Youth and History”-Survey; Ham­burg (edi­ti­on Kör­ber-Stif­tung),
      p. 143 – 162.
    • Kör­ber, Andre­as (1998):
      (Ger­ma­ny) Can our pupils fit into the shoes of someone else? (Intro­duc­tion)
      In: Lee­uw-Roord, Joke van der (Ed.): The Sta­te of Histo­ry Edu­ca­ti­on in
      Euro­pe. Chal­lenges and Impli­ca­ti­ons of the “Youth and History”-Survey;
      Ham­burg (edi­ti­on Kör­ber-Stif­tung),
      p. 123 – 138
    • Lee­uw-Roord, Joke van der (Ed.) (1998): (Net­her­lands) The
      Sta­te of Histo­ry Edu­ca­ti­on in Euro­pe. Chal­lenges and Impli­ca­ti­ons of the
      “Youth and History”-Survey Ham­burg (edi­ti­on Kör­ber-Stif­tung)
    • Thorup, Met­te-Line (1998): (Den­mark) For­sker efter­ly­ser engageret
      his­to­rie­un­der­vi­sing in: Infor­ma­ti­on (News­pa­per, based on an inter­view with
      Vagn Oluf Niel­sen)
    • Ang­vik, Magne (1998): (Nor­way)
      Er 15-årin­ge­ne inter­es­sert i his­to­rie? (Are 15-year Olds Interested
      In Histo­ry?) In: Til debatt, inn­legg ved Nor­ske his­to­rie­da­gar 1996 (Dis­cus­sion
      Topics. Con­tri­bu­ti­ons given at the Nor­we­gi­an Histo­ry Con­fe­rence 1996).
      Uni­ver­si­ty of Ber­gen, Depart­ment of Histo­ry. 1998 , pp. 51 – 60.
    • Aba­cio­g­lu, Asum­an (1998): (Tur­key) Tarih der­si­ni seven yok
      [No one likes histo­ry les­sons] In: Cum­hu­ri­y­et, Istan­bul, Janu­ary 21, 1998
    • Bor­ries, Bodo von (1998):
      (Ger­ma­ny) Erleb­nis, Iden­ti­fi­ka­ti­on und Abnei­gung beim Geschichtslernen
      In: Neue Samm­lung, 38. Jg., 2/​98, pp. 171 – 202.
    • Bor­ries, Bodo von (1998):
      (Ger­ma­ny) Jugend­li­che Geschichts­vor­stel­lun­gen und Politikeinstellungen
      im euro­päi­schen Ost-West-Ver­gleich: das Bei­spiel Demo­kra­tie. In: Geschichte
      in Wis­sen­schaft und Unter­richt, 4/​98, April 1998, pp. 208 – 222.
    • Bor­ries, Bodo von (1998):
      (Ger­ma­ny) Jugend­li­che und Gedenk­stät­ten. Eini­ge empirische
      Befun­de und theo­re­ti­sche Über­le­gun­gen. In: Haa­se, Nor­bert; Pampel,
      Bert (ed.): Dop­pel­te Last — dop­pel­te Her­aus­for­de­rung, Frank­furt a.M. 1998,
      pp. 113 – 118.
    • Bor­ries, Bodo von (1998):
      (Ger­ma­ny) His­to­ri­cal Con­scious­ness among Ger­man and Euro­pean Adolescents.
      Some Metho­do­lo­gi­cal Pro­blems of Cross-Cul­tu­ral Com­pa­ri­sons. In: Yuan Chang
      & Liang-Kai Chou (ed.): Metho­do­lo­gies: His­to­ri­cal Con­scious­ness and
      Histo­ry — Text­book Rese­arch (Con­fe­rence Febru­ary 1997); Taiwan
    • Hiz­lan, Dogan (1998): (Tur­key) Gen­cler oku­tu­lan tarihi sevmiyor
      [The Youth does not like the histo­ry they read In: Hür­ri­y­et, January
      26, 1998
    • Liedt­ke, Ger­trud (1998): (Ger­ma­ny) Dis­kus­si­on des Projektes
      “Youth and Histo­ry” auf der Euro­clio-Tagung in Pecs, Ungarn, 17. – 21. September
      1997. In: Geschich­te in Wis­sen­schaft und Unter­richt, 4/​98, April 1998,
      pp. 264 – 268.
    • Niel­sen, Vagn Oluf (1998): (Den­mark)
      Ung­dom og His­to­rie­be­vidsthed. In: Huma­ni­o­ra, nr.1 1998, pp. 26 – 29.
    • Özba­ran, Salih (1998): (Tur­key) Gen­clik ve Tarih — II
      [Youth and Histo­ry ii ] In: Cum­hu­ri­y­et, Istan­bul, Janu­ary 11, 1998, p.
      2.
    • Özba­ran, Salih (1998): (Tur­key) Gen­clik ve Tarih [Youth
      and Histo­ry] In: Topl­um­sol Tarih, No. 49, Istan­bul, Janu­ary 1998, pp. 49 – 56.
    • Peso­le, Dino (1998): (Ita­ly) Stu­den­ti euro­pei in cer­ca di
      sto­ria (con­tem­po­ra­nea) In: Il Sole 24 ORE, No. 16, Mila­no, Janu­ary 17,
      1998, p. 14.
    • N.N. (1997): (Ice­land) In: Mor­gun­bla­did (Ice­land), February
      11th, 1997.
    • Niel­sen, Vagn Oluf (1997): (Den­mark)
      Ung­dom og his­to­rie. In: Fol­kes­ko­len Nr.30 – 33, August 14th, 1997.
    • Doo­ren, Jos van (1997): (Bel­gi­um)
      Wei­nig amu­se­ment in de Vlaam­se geschie­de­nis­les. In: Her­mes. Tijdschrift
      voor geschie­de­nis, Jg. 1, Nr. 3, p. 11 – 22
    • Bor­ries, Bodo von (1997):
      (Ger­ma­ny) Zwi­schen Fremd­en­to­le­ranz und Gewalt­be­reit­schaft In: Becher,
      Ursu­la A. J., Bor­ries, Bodo v. u.a.: Jugend — Poli­tik — Geschich­te. Ergebnisse
      des euro­päi­schen Kul­tur­ver­gleichs “Youth and Histo­ry”; Ham­burg (edi­ti­on
      Kör­ber-Stif­tung) , p.
      37 – 52.
    • Platt­haus, Andre­as (1997): (Ger­ma­ny) Kin­der im Strom. Was
      bedeu­tet jun­gen Leu­ten die Geschich­te? Zu einer Umfra­ge [Child­ren in the
      Cur­rent. What does Histo­ry mean to Young Peo­p­le. On a Sur­vey]. In: Frankfurter
      All­ge­mei­ne Zei­tung (Ger­ma­ny). April 30th, 1997, p.43 [Review of the project
      and assess­ment of its results; based on: Ang­vik; v.Borries (Eds.; 1997):
      YOUTH and HISTORY].
    • Lum­by, Eli­sa­beth (1997): (Den­mark) His­to­rie populært
      i fol­kes­ko­len In: Ber­lings­ke Tide­ne (Den­mark), Janu­ary 4th, 1997. [based
      on an inter­view with Vagn Oluf Niel­sen]
    • Mathi­as­sen, Ama­lie (1997): (Den­mark) His­to­ri­en har fået
      come­back In: Det Fri Aktuelt (Den­mark), Febru­ary 1st, 1997. [based on an
      inter­view with Vagn Oluf Niel­sen]
    • Aho­nen, Sirk­ka (1997): (Fin­land)
      Demo­kra­tia nuor­ten odo­tuks­is­sa Suo­mes­sa ja muual­la Euro­o­pas­sa [The role
      of demo­cra­cy as an aspi­ra­ti­on con­cer­ning future among Fin­nish adolescents
      in a Euro­pean con­text] In: Hyvin­vo­in­ti­kats­aus 4/​1997. pp. 12 – 17.
    • Ang­vik, Magne; Bor­ries,
      Bodo von
      (1997): (Ger­ma­ny) YOUTH and HISTORY. A Comparative
      Euro­pean Sur­vey on His­to­ri­cal Con­scious­ness and Poli­ti­cal Atti­tu­des among
      Ado­le­s­cents. Ham­burg: edi­ti­on Kör­ber-Stif­tung,
      1997. (Vol. A: Descrip­ti­on, Vol. B: Docu­men­ta­ti­on, CD-ROM).
    • Becher, Ursu­la A. J. et al. (1997): (Ger­ma­ny) Jugend — Politik
       — Geschich­te. Ergeb­nis­se des euro­päi­schen Kul­tur­ver­gleichs ‘YOUTH
      and HISTORY’. Mit Bei­trä­gen von Ursu­la A.J. Becher, Bodo
      von Bor­ries
      , Lui­gi Caja­ni, Fried­rich
      Heck­mann, Wolf­gang Höp­ken, Sibyl­le Hüb­ner-Funk, Josef Janning,
      Andre­as Kör­ber, Franz
      Lan­tha­ler
      , Joke van der Lee­uw-Roord, Rai­ner H. Leh­mann, Alex­an­der Rahr,
      Wolf Schmidt und Syl­wia Wil­berg-Grzes­ko­wi­ak.
      [Youth — Poli­tics — Histo­ry. Results of the Euro­pean cross-cul­tu­ral study
      ‘YOUTH and HISTORY’]. Doku­men­ta­ti­on einer Tagung der Deut­schen Wel­le am
      17. Okto­ber 1996 in Köln, bearb. v. Dirk Weg­ner, Ham­burg (edi­ti­on
      KÖRBER-STIFTUNG).
    • Bor­ries, Bodo von (1997):
      (Ger­ma­ny) Jugend — Poli­tik — Geschich­te. Hin­wei­se aus einem europäischen
      Ver­gleich. In: Gewerk­schaft­li­che Monats­hef­te 12’97, 48. Jg., bund Verlag,
      Düs­sel­dorf 1997, pp. 670 – 679.
    • Bor­ries, Bodo von (1997):
      (Ger­ma­ny) Jugend­li­che Tür­ken, Deut­sche und Deutsch-Türken.
      Empi­ri­sche Befun­de zum his­to­risch-poli­ti­schen Bewußt­sein. [Young
      Turks, Ger­mans and Ger­man-Turks. Empi­ri­cal fin­dings con­cer­ning historical-political
      con­scious­ness]. In: Raisch, H. und Ree­se, A. (Hrsg.): His­to­ri­ca Didactica.
      Geschichts­di­dak­tik heu­te, Fest­schrift für Uwe Uffel­mann, Idstein,
      p. 15 – 30
    • Bor­ries, Bodo von (1997):
      (Ger­ma­ny) YOUTH and HISTORY. The Com­pa­ra­ti­ve Euro­pean Pro­ject on
      His­to­ri­cal Con­scious­ness among Ado­le­s­cents (1994÷95). In: Zeit­schrift für
      Sozia­li­sa­ti­ons­for­schung und Erzie­hungs­so­zio­lo­gie (ZSE) 17(1997), no. 2,
      pp. 214 – 219.
    • Bor­ries, Bodo von (1997):
      (Ger­ma­ny) Con­cepts of His­to­ri­cal Thin­king and His­to­ri­cal Learning
      in the Per­spec­ti­ve of Ger­man Stu­dents and Tea­chers. In: Inter­na­tio­nal Journal
      of Edu­ca­tio­nal Rese­arch, vol. 27, 1997, pp. 211 – 220.
    • Bor­ries, Bodo von; Barsch­dorff,
      Signe
      (1997): (Ger­ma­ny) Jugend und Geschich­te. Ein europäisches
      Inter­net­pro­jekt. [Youth and Histo­ry. A Euro­pean Inter­net pro­ject]. In:
      Donath, R. und Volk­mer, I. (eds. 1997): Das Trans­at­lan­ti­sche Klassenzimmer.
      Inter­kul­tu­rel­les Ler­nen durch Online-Pro­jek­te im Unter­richt. Ham­burg: edition
      Kör­ber-Stif­tung, pp.
      411 – 423.
    • Bor­ries, Bodo von; Kör­ber,
      Andre­as
      ; Barsch­dorff, Signe

      (1997): (Ger­ma­ny) Youth and Histo­ry. Results of the first cross-cultural
      stu­dy of youth on his­to­ri­cal-poli­ti­cal atti­tu­des In: civ­net 1997, vol.1.
      no.3. (http://​civ​net​.org/​m​a​g​/​i​s​s​u​e​3​/​y​o​u​t​h​1​.​htm on August 6th, 1997).
    • Bor­ries, Bodo von; Kör­ber,
      Andre­as
      ; unter Mit­ar­beit von Baeck, Oli­ver;
      Bak­onyi, Jut­ta; Kin­der­va­ter, Angela

      (1997): (Ger­ma­ny) Ein euro­päi­scher Kul­tur­ver­gleich zu Geschichtsvorstellungen
      und Poli­tik­ein­stel­lun­gen von Jugend­li­chen. [Euro­pean cross-cul­tu­ral study
      on his­to­ri­cal and poli­ti­cal atti­tu­des]. In: Zeit­schrift für Politische
      Psy­cho­lo­gie 5(1997), no. 1.
    • Bouw­man, Will (ed.) (1997): (Net­her­lands) Youth and History
      in Neder­land. Het Euro­pe­se onderz­oek naar his­to­risch besef bij jongeren
      en de resul­ta­ten in ons land nader beke­ken. ’s‑Hertogenbosch, KPC Groep,
      1997
    • Kuy­per, Mari­on; Lee­uw-Roord, Joke van der (1997): (Net­her­lands)
      Youth and Histo­ry. Is his­to­risch besef te meten? [Can we mea­su­re historical
      con­scious­ness?] In: Kleio. Tijd­schrift van de Ver­eni­ging van docen­ten in
      Geschie­de­nis en Staats­in­richt­ing in Neder­land (VGN), 38(1997), no. 6, pp.
      22 – 27.
    • Lan­tha­ler, Franz (1997): (Ita­ly
       — Sou­thern Tyrol
      ) Jugend und Geschich­te. Eine Stu­die zum Geschichtsbewußtsein.
      I gio­va­ni e la sto­ria. Un’in­da­gine sul­la cosci­en­za sto­ri­ca. [Youth and
      Histo­ry. A stu­dy on his­to­ri­cal con­scious­ness]. [Includes artic­les by Walter
      Alber, Bodo von Bor­ries, Lui­gi
      Caja­ni
      and Franz Lan­tha­ler]. Bozen/​Bolzano/​Bulsan:
      Päd­ago­gi­sches Insti­tut für die deut­sche Sprach­grup­pe, Istituto
      pedago­gi­co per il grup­po lin­gu­i­sti­co ita­lia­no, Isti­tut Pedago­gich Ladin.
    • N.N. (1997): (Isra­el) Shmu’el Me’i­ri: HaNo’ar hayehudi…
      [For jewish youth in Isra­el, peace is not the most important of their values]
      ??
    • Nem­chi­nov, Vic­tor (1997): (Rus­sia)
      Reflec­tions in the Mir­rors of Histo­ry. In: Rodi­te­li, spring 1997.
    • Niel­sen, Vagn Oluf (1997): (Den­mark)
      Ung­dom og his­to­rie. Om dans­ke sko­lee­le­vers inter­es­se for his­to­rie. In:
      Noter, nr.135, Decem­ber 1997, pp. 13 – 17.
    • Niel­sen, Vagn Oluf (1997): (Den­mark)
      Ung­dom og his­to­rie. In: His­to­rie & Sam­funds­fag, 2/​1997 (June).
    • Özba­ran, Salih (1997): (Tur­key) Gen­clik ve Tarih [Youth
      and Histo­ry]. In: Cum­hu­ri­y­et, Istan­bul, Novem­ber 1, 1997, p. 2.
    • Tutiaux-Guil­lon, Nico­le (1997):
      (France) Pre­miers résul­tats, pre­miè­res interrogations:
      à pro­pos de l’en­quête euro­pé­en­ne ‘les jeu­nes et l’histoire’.
      In: Docu­ments, acts et rap­ports pour l’é­du­ca­ti­on: l’Eu­ro­pe, objet
      d’ens­eig­ne­ment? Acts du col­lo­que inter-ire­hg de Dijon, s.d. J. Maréchal,
      C. Mer­cier, F. Soeurs. Dijon 1997.
    • Weg­ner, Dirk (1997): (Ger­ma­ny) Die men­ta­le Land­kar­te Europas
      neu ver­mes­sen. In: Kör­ber­world. Maga­zin der Kör­ber
      AG
      , 1997, no. 1, pp. 43 – 45.
    • Ang­vik, Magne (1996): (Nor­way)
      Paper pre­sen­ted at the Fifth Con­fe­rence of the Inter­na­tio­nal Socie­ty for
      the Stu­dy of Euro­pean Ide­as (ISSEI) at Uni­ver­si­ty for Huma­nist Studies,
      Utrecht, August 19th to 24th, 1996 [Will be published in the conference
      report prin­ted in USA 1997]
    • Ang­vik, Magne (1996): (Nor­way)
      Paper pre­sen­ted at the the con­fe­rence for Nor­we­gi­an his­to­ri­ans and History
      tea­chers in col­leges in Ber­gen June 27th to 30th, 1996 [Will be published
      by Uni­ver­si­ty of Ber­gen, Depart­ment of Histo­ry spring 1997]
    • Bekesh­ki­na, Iri­na (1996):
      (Ukrai­ne) Euro­pe and We: the Com­pa­ra­ti­ve Euro­pean Stu­dy. [in Ukrainian].
      In: The Day (Ukrai­ne), Octo­ber 3rd, 1996, pp. 1, 6.
    • Kaspi, Arje (1996.): (Isra­el) Shalom mibe’ad haKa­we­net In:
      Mus­af HaA­ret­zon (Isra­el), Noverm­ber 1st, 1996. [based on an Inter­view with
      Shif­ra Sagy]
    • Ang­vik, Magne (1996): (Nor­way)
      Paper pre­sen­ted at The Sixth Nor­dic Con­fe­rence on Histo­ry Didac­tics in
      Tam­pe­re, Fin­land, June 1st to 6th, 1996 [Will be published in report (for
      ordi­na­ry sale) made by Dan­marks Lærer­ho­js­ko­le,
      Copen­ha­gen, spring 1997].
    • Aho­nen, Sirk­ka (1996): (Fin­land)
      His­to­ria­tie­toi­su­us Oppi­mis­tu­lok­se­na. [His­to­ri­cal con­scious­ness as an outcome
      of Lear­ning] In: Jak­ku-Sih­vo­nen, Rit­va; Lind­ström, Aslak; Lipsanen,
      Sinik­ka (ed.): Toteut­taa­ko perus­kou­lu tasa-arvoa? Ope­tus­halli­tus 1996,
      pp.375 – 390
    • Bøe, Jan Bjar­ne (1996): (Nor­way) His­to­rie som identitet.
      To stu­dier i his­to­rie­be­viss­thet. Sta­van­ger: Sta­van­ger Col­lege (Sta­van­ger
      Col­lege, School of Huma­ni­ties, vol. 20).
    • Bor­ries, Bodo von (1996):
      (Ger­ma­ny) Mus­ter­schü­ler in Öko­lo­gie, Demo­kra­tie und Gewaltlosigkeit?
      Geschichts­be­wußt­sein und Poli­tik­ein­stel­lun­gen deut­scher Jugendlicher
      im euro­päi­schen Ver­gleich. [Star stu­dents in eco­lo­gy, demo­cra­cy and
      non-vio­lence? His­to­ri­cal con­scious­ness and poli­ti­cal atti­tu­des of German
      youth in a com­pa­ra­ti­ve Euro­pean per­spec­ti­ve]. In: Roh­den­burg, Günther
      (ed.; 1996): Öffent­lich­keit her­stel­len — For­schen erleich­tern! 10
      Jah­re Archiv­päd­ago­gik und his­to­ri­sche Bil­dungs­ar­beit — Vorträge
      zur Didak­tik. Bre­men: Staats­ar­chiv (Klei­ne Schrif­ten des Staatsarchivs
      Bre­men; 24), pp. 53 – 85.
    • Niel­sen, Vagn Oluf (1996): (Den­mark)
      Ung­dom og His­to­rie In: Krid­thu­set (Den­mark), 6(1996), no. 5, pp. 6 – 8.
    • Ang­vik, Magne; Bor­ries,
      Bodo von
      ; Kör­ber, Andreas

      (1995): (Ger­ma­ny) Report to the Stu­dents and Tea­chers. (March 15th,
      1995). [This report was sent to the par­ti­ci­pa­ting schools ear­ly in the
      ana­ly­ti­cal pha­se. Adap­ti­ons in dif­fe­rent lan­guages (most of them with national
      appen­di­ces) are available from the respec­ti­ve Natio­nal Coordinators.]
    • Dra­go­nas, Tha­lia (1995): (Greece)
      Youth and Histo­ry. Paper pre­sen­ted at the Modern Greek Stu­dies Association
      Con­fe­rence. Har­vard, Mass. Novem­ber 2nd to 5th, 1995.
    • Niel­sen, Vagn Oluf (1995): (Den­mark)
      Ung­dom og His­to­rie. In: Krid­thu­set (Copen­ha­gen), 5(1995), no. 3.
    • Tutiaux-Guil­lon, Nico­le (1995):
      (France) Enquête euro­pé­en­ne sur l’ens­eig­ne­ment de l’histoire:
      mais que pen­sent-ils de l’Eu­ro­pe. In: ire­gh no. 2, l’Eu­ro­pe, décembre
      1995, pp. 31 – 37 [IREGH = rese­arch insti­tu­tes for tea­ching histo­ry, geography
      and civics].
    • Ang­vik, Magne (1993): (Nor­way)
      Ung­dom og His­to­rie. Et europeisk pro­jekt om his­to­rie­be­viss­thet. [Youth
      and Histo­ry. A Euro­pean pro­ject on his­to­ri­cal con­scious­ness]. In: Historiedidaktik
      i Nor­den, vol. 5, p. 323 – 334.

    to the top /​back
    to homepage

    last updated: 16.Feb. 2000 by Ange­la
    Kindervater